fredag 16 april 2010

Inlämningsfrågor!

Vad är skillnaden på frames(bildrutor) och keyframes(nyckelbildrutor)?
När man sätter dit en frame(bildruta) så förändras ingenting av det som finns på scenen. Man upprepar helt enkelt det som fanns i den senaste nyckelbildrutan.
I en keyframe(nyckelbildruta) kan man förändra innehållet på något sätt. Ljud, bild, grafik, symboler eller liknande vill man förändra och då lägger man dit en keyframe.

Vad gör kodsnutten "stop();"?
Den ser till så att klippet inte spelas om och om igen. När klippet spelats upp till och med "stop();" så stannar det där. Sätter man koden "stop();" på den första framen så spelas klippet aldrig upp utan stoppas redan där och startar inte fören man skriver en kod för att starta.

Vad är ett instansnamn och vad används instansnamn till?
När man till exempel skapar en knapp så ska man ge knappen ett instansnamn för att Flash sen ska kunna känna igen vilken knapp det är som man kodar för i scriptlagret. Så när man till exempel skrivar att någon trycker på knappen med instansnamnet "start_btn" så vet Flash vilken knapp det är som man pratar om.

Vilken är skillnaden på .fla och .swf?
Dokument med ändelsen .fla är det dokument man arbetar i och kan förändra innehållet i, själva Flash dokumentet.
När man sedan provspelar sin film i Flash så skapas det en .swf fil. Det är sedan .swf filen som man publicerar där man önskar. Den är en komprimerad version av .fla filen.

När använder man shape tween?
En shape tween är ett sätt att göra snygga övergångar i Flash mellan två olika objekt. Man ställer sig då mellan två stycken keyframes med olika innehåll och infogar en shapetween. Om objektet såg annorlunda ut i de olika keyframesen så blir övergången mellan de olika figurerna inte plötslig och hackig utan mjuk.

När använder man en motion tween?
Motiontween fungerar på samma sätt som shapetween. Skillnaden är att motiontween används på movieclip och inte på objekt.

Vad använder man ett masklager till?
Ett masklager kan man använda om man bara vill visa en viss del av sitt innehåll. Exempelvis om någon grafik har hoppat fel eller om man har använt sig av bilder som är större än man tänkt sig. Sätter man ett masklager på innehållet så kan man bestämma hur stor del som ska visas.

I labration 4 använde vi ett movieclip som vi döpte till target_mc, vad är syftet med target_mc?
Vi skapade ett movieclip som hette target_mc för att vi sedan skulle kunna placera ut det på vår scen. Där vi sedan hade placerat ut target_mc spelades våra animationer upp. Detta fungerade eftersom att vi använda target_mc som referenspunkt i vår kod.

I inlämngingsuppgiften gjorde vi en pop-up ruta som vi skapade i en egen fil, "popup.fla", där scenen var lika stor som vår scen i "index.fla", varför var pop-up rutans scen lika stor som index-filens scen och inte 550*400 som våra animationer?
Eftersom att bakgrunden till vårt popupfönster var genomskinligt så spelade det ingen roll att den täckte hela indexs scen, man såg index ändå.
Men anledningen till att vi gjorde den hel var för att på ett lätt och säkert sätt kunna centrera popupfönstret så attt det hamnade i mitten av hela bilden och inte bara i mitten av en mindre yta, exempelvis 550*400 stor.

Inga kommentarer: